luni, 21 iulie 2014

CARUL ÎNAINTEA BOILOR

Imagine Internet
Imagine Internet










                                                                         de Mihai G. Tănase 



                             Înainte ca tatăl meu să plece în lumea celor drepți, din când în când, mai îi făceam câte o vizită. Locuia în satul natal și era singur. Discutam despre una, despre alta și era măcinat de singurătate. Intr-una din discuții îi spun: de ce nu mai deschizi și dumneata televizorul, să-ți mai treacă timpul mai ușor. Dă-l dracului de televizor că văd numai aiureli. Și l-am lăsat în pace cu sugestiile mele. 

                       De ceva vreme am început să cred că, tatăl meu avea mare dreptate în privința televizorului. L-aș arunca pe fereastră, dar cum locuiesc la bloc s-ar putea să produc vreun accident, pentru care accidentatul n-ar avea nicio vină...
                           Deschid televizorul și aflu că Guvernul vrea să implementeze un proiect denumit: prima mașină (pentru tinerii mai „săraci”), asemănător cu prima casă. Nimic rău până aici. Cum se întreba și prezentatorul, să vedem cum o să iasă. O dată ce știrea a fost captată am început sa-mi pun întrebări, evident de natură tehnică și socială.
                        Un vecin fusese în excursie cu autoturismul său în Germania și la întoarcere mi-a povestit câte ceva: ce a văzut, cum s-a descurcat, cum sunt nemții etc. Intr-o dimineață văd pe strada prietenului la care eram cazat, povestea el, o groază de mașini parcate și-l întreb ce este cu acestea. El îmi spune: azi ne-am înțeles cu toți vecinii să nu folosim mașinile și să mergem la serviciu toți doar cu câteva. Vecinul, atunci, l-a întrbat: și de ce faceți asta ? Cum de ce, pentru Germania ! Facem economie la benzină. Ce să mai spun am rămas cam bulversat (cum i se întâmplase și vecinului meu în Germania). Ce gândire, ce mod de a întelege lucrurile... formidabil !
                          Când eram student ni se preda un curs de Drumuri, să putem să comunicăm între noi: inginerii de civile cu drumarii. Păi, proiectarea unui drum nu este o treabă simplă (de trei surcele cum zic mulți, care habar nu au). Printre alte cunoștinte se studiază parcul de mașini actual, cel preconizat, tonajul acestora și în special gradul de ocupare al drumului etc. Această ultimă cerință se referă la faptul că într-un automobil se poate găsi o singură persoană (șoferul) sau se pot găsi numărul maxim admis de persoane. Acest lucru determină intensitatea și mărimea traficului.
                              Ori, la noi ce se întâmplă ? Mșini câte vrei, o singură persoană (cel mult două) în vehicul, o disciplină în trafic care lasă de dorit și colac peste pupăză, niște drumuri care te fac să spui ceva printre dinți... Nu sunt extremist să afirm că, toate drumurile sunt un dezastru, dar în special, multe sunt in timpul sezonului rece. Reteaua este sub necesități față de numărul autovehiculelor.
                                Banii care vor merge la proiectul „prima mașină” ar fi mai bine să fie dirijați către o infrastructură cât de cât mai bună și spre soluții de optimizare a traficului rutier. Cine cumpără mașină astfel, va cheltui (dacă va avea de unde) sume importante, pe care nu prea cred că o să poată să le recupereze candva sau să spună: ce bine am procedat ! Altfel, ne vom trezi cu carul pus înaintea boilor.


------------------------------   mihaibrebu@hotmail.com