luni, 30 iunie 2025

DESPRE ABATERI ȘI TOLERANȚE

de Mihai G. Tănase





                                                  Nu am să vorbesc despre abaterile morale, pentu că de acestea se ocupă societatea și în special biserica, iar de așa zise abateri materiale se ocupă justiția. Eu voi vorbi despre abaterile în tehnică.
                                                   Ce este o abatere ?  O abatere este valoarea care este în plus sau în minus adăugata la cota nominală. Aceste abateri însumate ca module dau toleranța.  Toleranțele pentu fiecare produs în parte sunt reglementate de către standardele în vigoare. La o primă vedere nu se înțelege mare lucru. Dar, cum a spus Seneca: Lung e drumul prin învățătură, simplu și eficace prin exemple ! 

                                                     La vreo trei ani de la terminarea facultății tovarășii mă trimit forțat, în provincie, odată cu reorganizarea administrativă a țării, la un județ nou apărut. Și uite așa am ajuns la o întreprindere cu specific electric, care avea de făcut niște construcții în regie proprie.

                                                      Într-o zi mă trezesc în birou cu un strungar de la atelierul mecanic. Domnule inginer sunteți ultima persoană la care vin. Am fost pe la toți inginerii mai bătrâni și nu au putut sa-mi rezolve problema. Ce problemă ai nene Ionică ?  Eu am o motoretă și mi s-a spart rulmentul de la bielă. Eu fac bilele exact la cotă și nu intră în cămașă. Spuneți-mi câte bile sunt necesare și ce diametru trebuie să aibă ? Bun ! Dă-mi dta cotele la camașă și eu îți zic ce și cum. Este o chestiune simplă de geometrie. Fac calculul și-i spun datele solicitate și pleacă bucuros. Am și uitat de nenea Ionică cu motoreta lui. A doua zi vine din nou în birou și-mi zice: am stat aseară până la ora 11 seara și am facut trei serii de bile. O serie sunt prea mici și celelalte sunt prea mari, chiar și cele ale dv. Atunci l-am întrebat: ale mele cât de aproape sunt ca să intre ? Sunt aproabe bune, dar tot nu intră. Să știți că pe fiecare am măsurat-o cu mirometrul. Ia dta un praf abraziv și freac-o pe fiecare aproximativ la fel și mai vorbim. 

                                                            Ziua următoare intru în birou și colegul îmi zice: ce dracu ai făcut cu nen'tu Ionică ieri? Te înjură toți inginerii de la serviciul Mecanic Șef ! I-a făcut de râs. Hop, intră și nenea Ionică: merge ca ceasul dl inginer. De ce ei nu au putut să o facă cum ați făcut-o dv. ? Ba au făcut-o și ei, teoretic ! Dta ai măsurat cu micrometrul, dar fiecare bilă a avut o abatere sub sau peste un micron și însumate toate au dat o valoare mai mare (1, 2 microni?) atât cât să nu intre în cămașă. Nu forța motorul, fă-i ceva rodaj...

                                                                       Ce am povestit s-a întâmplat cam acum 50 de ani. Atunci, la orice automobil trebuia să-i faci rodaj că nu se știa cum stai cu abaterile de execuție. Astăzi, tehnica a evoluat: cum cumperi o mașină calci accelerația până la maximum. Ce rodaj dom'le ? S-a ajuns cu abaterile practic la zero !







------------------   mihaibrebu@hotmail.com

                                                         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu